12 February 2009

Dimanakah Harapan Malaysia

Pilihanraya kecil di Perak dan Kedah sungguh dinantikan oleh rakyat Malaysia, keutamaan bagi penduduk di Perak. Perubahan kerajaan negeri Perak di 6 haribulan 2 tahun 2009, Menteri Besar bagi Barisan Nasional iaitu Zambry, Ahli Dewan Negeri Pangkor telah mengangkat sumpah di muka depan Sultan Perak.

Pertaruhan pertama antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat selepas berubahan kerajaan negeri akan berlaku di kawasan Parlimen Bukit Gantang. Ini disebabkan kematian bakar Ahli Parlimen Roslan dari PAS. Disebabkan Parlimen ini diletakan bawah di Negeri Perak, maka inilah diambil merupakan pulang yang mengkaji Kerajaan Negeri Perak baru dan lama, siapa mendapat sokongan yang berat.

Selain itu di Kedah, Ahli Dewan Undang Negeri Bukit Selambu Arumugan telah menyerah diri dari exco Kadah dan mendapat jawatan sebagai wakil rakyat DUN Bukit Selambu. Pada pendapat saya, kejadian ini merupakan salah satu langkah BN cuba mengambil balik kuasa Kerajaan Kedah. Tetapi, disebabkan kes " Hee Yit Foong", perasaan penduduk tidak suka kepada "Katak Politik", maka menyebabkan ADUN meletak jawatan.

Justeru, saya berasa kecewa terhadap isu-isu yang berlaku di negara kita, keutamaan kehilangan "democracy". Saya berharap episod-episod yang "menarik" ini ditamatkan secepat mungkin. Keadaan di Perak ataupun Malaysia, tidak setabil selepas Kerajaan BN ditubuhkan. Soalannya, mengapa ISA tidak dilaksanakan kepada Kerajaan Perak BN?? Adalah ISA cuba dilaksanakan kepada Pakatan Rakyat, Ahli Media ataupun rakyat sahaja??

Adakah para Ahli Politik masih mengingat RUKUN NEGARA??

menasihat para YB
Undang-undang amat dipatuti
Tapi
Pilihan rakyat harus dihormati

No comments: